Functie na opstelling
Als de opstelling correct gebouwd is volgens de bouwtekening en de code geüpload is zal het lampje branden als er op het knopje gedrukt wordt.
Opstelling
Code
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 |
/* Autheur: Fun met Electronica Link: https://training.funmetelectronica.nl/docs/arduino-basis/lessen/les-3-knop/ Beschrijving: Als de knop (verbonden met pin2) ingedrukt wordt gaat de led (verbonden met pin 13)aan. */ int knop = 2; // knop aan pin 2 int led = 13; // led aan pin 13 int toestandknop = 0; // variabele voor het lezen van de knop /* Het programmablok void setup wordt eenmaal beschreven */ void setup() { pinMode(led, OUTPUT); // ledpin is output pinMode(knop, INPUT); // knop is input } /* Het programmablok void loop herhaalt zich keer op keer */ void loop() { toestandknop = digitalRead(knop); // toestandknop is de waarde van knop if (toestandknop == HIGH) { // controleer of de knop ingedrukt is digitalWrite(led, HIGH); // indien ingedrukt: led aan } else { digitalWrite(led, LOW); // anders: led uit } } /* Opdracht 1: Verander de sketch zo dat: De led na één keer indrukken voor 5 seconden aan gaat. */ |
Opdrachten
Opdracht 3.1
Verander de sketch zodat het lampje 5 seconden lang blijft branden na het indrukken van de knop.