Functie na opstelling
Deze les moet je maken zonder hulptekening. Kijk goed in de sketch op welke pinnen je het driverboard moet aansluiten. De stappenmotor moet aangesloten worden op het bijgeleverde driverboard. Kom je niet aan uit? Vraag aan je docent de hulptekening. Hij/zij kan in de docentenhandleiding de tekening raadplegen. Werk je zonder de hulp van een docent? Vraag dan via info@funmetelectronica.nl de hulptekening op.
Na het aansluiten zal de stappenmotor gaan lopen als je op een van de knoppen drukt.
Code
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 |
/* Autheur: Fun met Electronica Link: https://training.funmetelectronica.nl/docs/arduino-basis/lessen/les-14-stappenmotor/ Beschrijving: Stappenmotor aansturen Aansluiting stappenmotor: 1n1 = pin 8 1n2 = pin 9 1n3 = pin 10 1n4 = pin 11 -- = gnd +5v = +5v */ /* Een library en een paar constantes definiëren */ #include <Stepper.h> #define STAPPEN_PER_MOTOR_OMWENTELING 32 #define STAPPEN_PER_TOTAAL_OMWENTELING1 2048 // 64 x 32 = 2048 = 1 omwenteling rechtsom #define STAPPEN_PER_TOTAAL_OMWENTELING2 -1024 // -1024 = 0.5 omwenteling linksom Stepper small_stepper( STAPPEN_PER_MOTOR_OMWENTELING, 8, 10, 9, 11); // stapenmotor variabele int knop1 = 1; // knop aan pin 1 int knop2 = 2; // knop aan pin 2 int toestandknop1 = 0; // knop1 variabele int toestandknop2 = 0; // knop2 variabele int TeMakenStappen; // variabele voor aantal stappen /* Het programmablok void setup wordt eenmaal beschreven */ void setup(){ pinMode(knop1, INPUT); //knop1 is input pinMode(knop2, INPUT); //knop2 is input } /* Het programmablok void loop herhaalt zich keer op keer */ void loop(){ toestandknop1 = digitalRead(knop1); // lees toestand knop1 toestandknop2 = digitalRead(knop2); // lees toestand knop2 if (toestandknop1 == HIGH) { TeMakenStappen = STAPPEN_PER_TOTAAL_OMWENTELING1 ; // draai 1x rechtsom small_stepper.setSpeed(500); // zet de snelheid small_stepper.step(TeMakenStappen); // loop }else if (toestandknop2 == HIGH) { TeMakenStappen = STAPPEN_PER_TOTAAL_OMWENTELING2 ; // draai 0,5 keer linksom small_stepper.setSpeed(500); // zet de snelheid small_stepper.step(TeMakenStappen); // loop } } /* Opdracht 1: Kom erachter wat er precies in de code gebeurd. Zoek op internet wat de stepper library heeft. Probeer een paar dingen te veranderen of toe te voegen. */ |
Opdrachten
Opdracht 14.1:
Kom erachter wat er precies in de code gebeurd. Zoek op internet wat de stepper library heeft. Probeer een paar dingen te veranderen of toe te voegen.