Functie na opstelling
Deze sketch is het zelfde als die met de knop (les 3). Het verschil zit in wat en hoe je gaat schakelen. We schakelen een elektromotor met een transistorschakeling. Als we de motor direct aan de Arduino zouden aansluiten gaat de Arduino stuk, de transistor werkt hier als een soort hulpschakelaar.
Opstelling
Code
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
/* Autheur: Fun met Electronica Link: https://training.funmetelectronica.nl/docs/arduino-basis/lessen/les-10-motor-tip120/ Beschrijving: Met behulp van een knop een DC motor aansturen. */ int knop = 2; // knop aan pin 2 int motor = 13; // motor aan pin 13 int toestandknop = 0; // variabele voor het lezen van de knop /* Het programmablok void setup wordt eenmaal beschreven */ void setup() { pinMode(motor, OUTPUT); //motorpin is output pinMode(knop, INPUT); //knop is input } /* Het programmablok void loop herhaalt zich keer op keer */ void loop() { toestandknop = digitalRead(knop); //toestandknop is de waarde van knop if (toestandknop == HIGH) { //controleer of de knop ingedrukt is digitalWrite(motor, HIGH); //indien ingedrukt: motor aan }else { digitalWrite(motor, LOW); //anders: motor uit } } /* Opdracht 1: Weer een vraag als opdracht: De motor draait nu één kant op. Hoe zorg je ervoor dat de motor de andere kant op draait? En bestaan er schakelingen die beiden richtingen kunnen besturen? Opdracht 2: Hoe zou je de motor sneller of langzamer kunnen laten draaien? */ |
Opdrachten
Opdracht 10.1:
Weer een vraag als opdracht: De motor draait nu één kant op. Hoe zorg je ervoor dat de motor de andere kant op draait? En bestaan er schakelingen die beiden richtingen kunnen besturen?
Opdracht 10.2:
Hoe zou je de motor sneller of langzamer kunnen laten draaien?